معرفی جذابترین غارهای ایران
نوشته شده توسط : نیما زمانی

ویژگی‌هایی که جذابترین غارهای ایران با آنها معرفی می‌شوند

 

ویژگی مهم غارها این است که علاوه بر گردشگران، محققین، زمین‌ شناسان، غارنوردان حرفه‌ای و آماتور و  بسیاری از افراد دیگر را جذب خود می کنند و افراد برای تماشا غارها به بخش های مختلفی سفر می کنند.کشور ما نیز دارای غارهای بسیار زیاد و هیجان انگیزی است که در چتراتا به معرفی چند مورد از بهترین غارها می پردازیم.

 

غار یخ مراد

 

یکی از عجیب ترین غارهای ایران، غار یخ ‌مراد است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌ گردد. این غار در شهرستان کرج و در ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این غار در بالای روستای کهن ده و در منطقه گچسر می باشد.ویژگی اصلی غار یخ مراد این است که شما می توانید در آن چشمه های یخ زده بسیار زیاد و استالاکتیت های اسفنجی جذابی را مشاهده کنید که نمونه آن در کمتر غاری قابل مشاهده است. اگر علاقه مند هستید تا قندیل‌ های بسیار زیبایی را در غار یخ‌ مراد تماشا کنید، می ‌توانید در ماه اسفند و فروردین به این غار سری زده و از آن بازدید کنید.غارنوردان حرفه ای بسیار زیادی با غارنوردی در غار یخ‌ مراد سعی می ‌کنند تا مهارت های خود را به چالش کشیده و به دیگران ثابت کنند که در این کار چقدر مهارت دارند. اگر علاقمند هستید تا یکی از عجیب ترین و در عین حال زیباترین غارهای ایران را مشاهده کنید، می‌توانید با سفر به کرج به غار یخ ‌مراد سری زده و از این مکان فوق العاده دیدنی بازدید کنید.بخش‌های نسبتاً خوبی از این غار قابل بازدید است اما برای این که بتوانید از غار یخ مراد به شکل کامل بازدید کنید، لازم است تا وسایل حرفه ‌ای غارنوردی به همراه خود داشته باشید.

 

غار کتله خور، غار سه طبقه ایران

 

غار عظیم و زیبای کتله خور از طریق جاده آسفالته زنجان- سلطانیه، خدابنده-گرماب و از طریق جاده زنجان- بیجار- گرماب و همچنین از طریق جاده همدان- کبودر آهنگ قابل دسترسی است. نکته جالب توجه در رابطه با غار کتله‌خور این است که شواهد و بررسی‌های انجام شده مؤید این موضوع است که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود. همچنین یکی دیگر از عجایب و زیبایی‌های این غار تعدد طبقات آن است که اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌نظیر هستند. گمان می‌رود که این غار دارای ۷ طبقه باشد که البته تاکنون تنها ۳ طبقه آن کشف شده است. این غار به ۳ بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم شده‌است.

بخش ورزشی آن که مورد استفاده غارنوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیرد حدود ۴ کیلومتر است و هنوز انتهای آن کشف نشده‌است. بخش تفریحی غار که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است. بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد و قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته این دالان هیچگونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماماً طبیعی ‌است.

 

غار چما

 

غار چما در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این غار یخی روبه روی دشت چما و در دره‌ای عمیق واقع شده است و یکی از منحصربه‌فردترین نقاط گردشگری ایران محسوب می‌شود. از آنجا که غار چما در نزدیکی روستای علیخان قرار دارد، برخی از مردم محلی به آن غار علیخان نیز می‌گویند. داخل غار چما پُر از برف است؛ برفی هایی که چندین هزارسال است از آنها به عنوان بزرگترین منبع تامین آب شیرین ایران استفاده می‌شود. در سراسر غار چما قندیل‌های عظیم یخی و توده‌های برف وجود دارند که بسیار دیدنی هستند. خوب است بدانید که چشمه‌ی آب سردی که از یخ‌های این غار پدید آمده است در انتها به سد کوهرنگ می‌رسد. غار چما علاوه بر تامین آب شیرین به عنوان تفرجگاه محلی نیز استفاده می‌شود. بومیان و به ویژه جوانان در فصل زمستان روی برف و یخ های غار و اطراف آن بازی می‌کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همین یخ های دائمی در فصول گرم سال سست و شکننده هستند پس باید با احتیاط بر روی آن قدم بگذارید.

 

غار سهولان

 

غار سهولان در روستایی به همین اسم در ۴۲ کیلومتری شهر مهاباد واقع شده است. در واقع این غار بین دو شهرستان مهاباد و بوکان قرار گرفته است و شما می توانید از شهر بوکان با طی کردن فاصله ۲۵ کیلومتری به غار سهولان دسترسی پیدا کنید.در زبان کردی، سهولان به معنی یخبندان است و مردم محلی به این غار کونه کوتر نیز می گویند که به معنای لانه کبوتر می باشد. دلیل این نامگذاری این است که شما در غار سهولان می توانید تعداد بسیار زیادی لانه کبوتر را مشاهده کنید.

ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه ای که درون آن واقع شده است بسیار زیاد بوده و عمق آب در برخی از نقاط به ۳۰ متر می رسد. اختلاف دمای داخل و خارج غار بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است.

از مهم ‌ترین جانورانی که در داخل غار سهولان زندگی می کنند می ‌توان به کبوترها و خفاش ها اشاره کرد. غار سهولان یکی از جذاب ترین و عجیب ترین غار های ایرانی به حساب می آید.

 

غار کرفتو، غار دست کند ایران

 

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می شود که ایرانیان باستان بدون داشتن ابزار برقی و تنها با وسایل دستی آن را ایجاد کردند. این غار از لحاظ بافت ساختمانی بی نظیر است به گونه ای که ارتفاع دهانه ورودی غار از سر تپه به بیش از ۲۵ متر می‌رسد که در گذشته راهی بس دشوار و مشکل برای ورود به درون آن بوده ولی در طول ۱۰ سال گذشته و به وسیله چوب و آهن پلکان‌هایی برای ورود به آن طراحی و نصب شده است.به دلیل ریزش‌هایی که در اثر گذشت زمان در صخره های بیرونی در پیرامون دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای ایجاد شده است، تعداد اطاق‌ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات به روشنی قابل تشخیص نیست.

 

غار دو اشکفت

 

غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه و در دامنه کوه میله واقع شده است. نکته بسیار مهم در رابطه با غار دو اشکفت این است که بقایای سکونت انسان ها در شهر کرمانشاه در این غار پیدا شده است و با بررسی‌ های انجام شده توسط باستان شناسان مشخص شده است که این غار متعلق به دوران پارینه سنگی میانی بوده و محل سکونت انسان های اولیه به شمار می رفته است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا می ‌باشد.اگر علاقمند هستید تا یکی از مکان های زندگی انسان های نئاندرتال را مشاهده کنید، می توانید سری به شهر کرمانشاه زده و از این مجموعه غارهای بسیار زیبا دو اشکفت دیدن کنید.باستان ‌شناسان در این غار ابزارهای سنگی باستانی مختلفی را مشاهده کرده اند که این ابزارها نشان از سکونت انسان های دوره پارینه سنگی در این غار است.طبق مطالعات انجام شده ساکنین غار دو اشکفت در دوره پارینه سنگی به شکار بز کوهی، میش وحشی، گورخر و اسب وحشی مشغول بوده و از این جانوران به عنوان غذا استفاده می کرده اند.کلمه اشکفت به معنای غار است و دو اشکفت یعنی دو غار، زیرا در این منطقه دو غار مجاور هم وجود دارد که هر دو این مکان ها بر طبق بررسی ‌های صورت گرفته، زیستگاه انسان های اولیه در ایران بوده است.

 

غار رود افشان

 

غاری در استان تهران. برای رسین به آن باید به سمت فیروزکوه حرکت کنید و از روستای سیدآباد به سمت غار و روستای رودافشان بروید. پس از ترک خودرو ۳۰ دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت تا به دهانه غار برسید. متاسفانه سیم کشی های درون غار از کار افتاده و درون آن تاریکی مطلق است، پس حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. تنها می توانید برای مسیریابی از آن استفاده کنید. ویژگی بارز غار رودافشان دهانه ۲۰ متری آن است و حرکت در آن کمی دشوار است. از بردن کودکان، افراد ناتوان و دارای بیماری های تنفسی به غار رودافشان خودداری کنید.

 

غار شاپور

 

غار شاپور در شهرستان کازرون و انتهای تنگ چوگان قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید شهر بیشاپور و تنگ چوگان یکی از مهمترین شهرهای دوران ساسانی ایران هستند. به همین دلیل در این منطقه آثار تاریخی فراوانی از دوره ساسانی به بعد مشاهده می شود. علت نام این غار وجود مجسمه هفت متری شاپور اول ساسانی در ابتدای غار می باشد. غار شاپور در درون کوه قرار دارد و ارتفاع آن 15 متر است. علاوه بر مجسمه شاپور، دخمه‌هایی دست‌ ساز نیز در سمت چپ ورودی غار وجود دارند که سند معتبری در خصوص آنها کشف نشده است. غار شاپور به سه بخش تقسیم‌ می‌شود. بخش اول با 80 متر طول بسیار هموار است و بیشتر بازدیدکنندگان می‌توانند از این قسمت بازدید کنند. در انتهای این بخش پرتگاهی قرار دارد که در دو طرف آن طاقچه‌های بزرگی ساخته شده است. دیوارهای کنار این طاقچه ها بسیار صاف و صیقلی هستند که این‌طور به نظر می‌رسد برای سنگ‌تراشی آماده شده اند. بخش سوم غارشاپور نیز از دو آب‌انبار تشکیل می‌شود که در کنار هم بر روی سنگی در انتهای سمت چپ غار دیده می‌شوند. این آب انبارها از طریق قطرات آب غار پُر می‌شدند که در گذشته به عنوان منبع تامین آب مردم استفاده می شد.

 

غار خفاش

 

تنها غار خفاش ایران که هرچند غار کوچکی است اما به دلیل زندگی میلیون ها خفاش در آن مورد توجه قرار گرفته است. سال ها پیش در زمان غار نشینی انسان ها، غار خفاش توسط آن ها استفاده می شده که کم کم خفاش ها جایگزین انسان ها شده اند. غار تنها یک کیلومتر از چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد و در استان ایلام قرار گرفته است. می توانید هنگام غروب خروج دسته جمعی خفاش ها از در غار را تماشا کنید.

 

غار علیصدر

 

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد.این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد.از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است. غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

غار دانیال

 

غار دانیال یکی از غارهای آبی و رودخانه ای کشور ما است که در رشته کوه البرز واقع شده است. طول این غار بسیار طولانی، ۲ کیلومتر بوده و ارتفاع سقف تا کف آن به ۷۵ متر می رسد.

دهانه اصلی غار دانیال از سطح دریا ۱۶۰ کیلومتر ارتفاع دارد. این غار هیجان انگیز که از آن به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه ایران یاد می ‌شود، در استان مازندران و در شهرستان عباس آباد واقع شده است.ویژگی بسیار مهم غار دانیال این است که آب داخل غار از چندین چشمه با شعب مختلف سرچشمه گرفته و تامین می شود. آبی که در غار دانیال جریان دارد کاملاً زلال بوده و محلولات آن درصد بسیار کمی دارند.همین موضوع سبب شده تا آب این غار قابل شرب باشد. ویژگی دیگر این غار آن است که هوای داخل آن ۲۳ درجه سانتی گراد بوده و دمای آب نیز ۱۷ درجه سانتی گراد است و نکته بسیار مهم تر که باید به آن توجه داشت این است که این دماها در طول سال همواره ثابت بوده و تغییر نمی ‌کنند.در این غار می توانید انواع جانوران مثل خفاش ‌ها، قورباغه ‌ها، خرچنگ ‌ها، عنکبوت ها و موش ها را مشاهده کنید. برای افرادی که علاقه‌ مند هستند تا یکی از هیجان انگیز ترین غارهای ایران را تماشا کرده و از بازدید از این غارها لذت می ‌برند، غار دانیال گزینه فوق‌ العاده ‌ای به حساب می ‌آید.

 

غار میرزا

 

شهر رفسنجان میزبان یکی از عجیب ترین غارهای ایران است. این غار کم‌ نظیر و زیبا، غار میرزا نام دارد که محل دقیق آن در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر رفسنجان در استان کرمان است.

ویژگی که سبب شده تا این غار را یکی از عجیب ترین غارهای ایران نامیم، زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد اسلاگمیت های موجود در این قاره است که نمونه آن در کمتر غاری در جهان قابل مشاهده است.ارتفاع غار میرزا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است. استان کرمان دارای ۴ غار به نام ‌های ایوب، جفریز، طرنگ و میرزا است که زیباترین آن بی شک همین غار است. استان کرمان همواره یکی از زیباترین مناطق کویری ایران به حساب می‌ آید که در آن می توانید انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی را مشاهده کنید، پس حتماً سفر به این استان و بازدید از غار میرزا را در برنامه خود قرار دهید.

 

غار بورنیک

 

بسیاری از پایتخت‌ نشینان فکر می کنند که برای تماشای یک غار باید از استان تهران خارج شده و به استان ‌های مجاور سفر کنند، اما یکی از غارهای بسیار مهم و عجیب ایران در استان تهران و در شهرستان فیروزکوه واقع شده است.این غار که غار بورنیک نام دارد، به عنوان یک آثار ملی در ایران به ثبت رسیده است. اگر علاقمند هستید تا در اطراف شهر تهران، یکی از غارهای زیبای ایران را تماشا کنید، می ‌توانید به شهرستان فیروزکوه سفر کرده و از غار بورنیک دیدن کنید.

منبع : مجله چتراتا





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: